въпроси и отговори за настройки на chess engines

Fritz бие Крамник, с вие го мачкате у вас с помощта на Рибката? Елате да споделите как :)

by Advertising on Thu Apr 23, 2009 2:15 am

Advertising
 

въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby ngvhua754 on Thu Apr 23, 2009 2:15 am

по молба на Mincho Georgiev качвам този текст тук тъй като в него се говори за енджини
това са въпроси от мен (обикновен любител на шах) и отговори от него
информацията е главно за начинаещи в компютърния шах

може ли да ми кажеш кои са 10-те най добри chess engines

Най-добрия engine и в момента световен шампион е "Rybka 3" с ЕЛО около 3200 !!!. Силата на всички останали варира през времето но най-добрите 10 са тези:
http://www.computerchess.org.uk/ccrl/404/index.html

как във fritz11 (или chessbase 10) да накарам два енджина не да играят нова игра , а дадена им позиция

Доколкото знам, Chessbase не може да го направи това, единствения вариант да сложиш друга стартова позиция е да избереш два напълно конфигуруеми енджина и да им заложиш една и съща стартова позиция. Това последното може да се направи само от командната линия или от файловете с настройки на самите енджини, а не от интерфейса на Chessbase. След това вече да дадеш New Engine Match, като предварително си избрал "Use Engine Parameters". Доста би било сложно и едва ли има повече от един - два енджина с които може да стане без да се препрограмират. Само това ми идва наум в момента по този въпрос.

може ли да ми изпратиш енджина thinker

Незнам защо точно ти е Thinker, но ти го изпращам. Тя по принцип не е за UCI,а за Winboard. Затова съм ти направил в архива една папка (Thinker_s_Adapter) и когато даваш във ChessBase-a create new uci engine, трябва да browse-неш Wb2Uci.exe от папката, а не Thinker.exe.И после да я избереш от листа с engines.
По принцип незнам каква точно ти е целта, затова не мога да ти отговоря за библиотеката с абс. точност. ECO relative lenght по принцип е около 15-20 хода, не е много добре да задаваш повече от това,понеже ако например правиш мач с 2 енджина, този който е с по-малко бъгове би могъл да спечели по-лесно от този който е по-силен, но с повече бъгове. От друга страна, ако тренираш ти с програмата, по този начин (ако си дал 30 хода) шансовете ти за успех намаляват дръстично, понеже да играеш "по книга" както прави компютъра, означава, че избираш вече анализирани вариа
нти. Затова при всички положения максимума трябва да е не повече от 25 хода, иначе само отклонения биха те спасили, ако е силна програмата. А отклоненията за теб биха били главоблъсканица.

тези strelka belka i rocket някакви ментета ли са защото ги няма в официалните (предполагам западни) класации

strelka по принцип е доста силна, но както тя, така и другите са руски и са малко underground,
затова не си ги срещал. Пак казвам, че ако знам каква ти е целта в заниманията ти с шахмат,мога
само тогава да дам по-точни отговори и конкретни енджини.

добри ли са дебютните книги perfect15, rybka3, fritz11

Колкото до "The Best Opening Library", по принцип има много голямо значение, не самата база, защото всички, които си изброил са мн. добри, а селективността на самия енджин. т.е. какво разнообразие от варианти да използва или да се придържа само към онези, които са точкувани най-силно в базата данни.

thinker ми показва че мисли в дълбочина само един ход

Мисля, че ако го пуснеш (тинкера) през Winboard, може и да ти показва реалния анализ, но през ChessBase така или иначе няма да може.
Ако искаш умерено силен енджин, с който ти да играеш, според мен Crafty е мн. добър избор, със сигурност не е сред най-добрите, но за тренировка е идеален. Очаквам в новата версия, която още не е излязла де, да има и мой код, написах един режим който нарекох "history mode" и е идеален за игра на дъска.На практика го направих да изглежда като на Sargon III - само ходове и време и нищо друго. Но затова дали ще излезе така 23.1 зависи от автора, скоро не ми е писал и може да се е отказал.
Ако пък искаш да пускаш само мачове, опитай с Glaurung, Fritz 11, HIARCS i Naum. Те са сред най-силните, но със сигурност са по-слаби от Рибка. Освен това Glaurung например (а и другите,мисля) имат доста голям диапазон от фини настройки, определящи стила като агресивност, страхливост и т.н. и би било доста интересно, когато ги променяш да проследиш и промяната в стила на игра. Колкото до Рибката, мога смело да кажа, че от 100 партии с които и да е ендж.,
вероято ще загуби само 2-3, така че можеш смело да я ползваш за анализ - няма по-добро засега.

на какво време да настройвам мач между два енджина

Има основни неща които трябва да научиш за компютърния шахмат и ще разбереш, как да ги настройваш. Например, ако искаш да наблюдаваш качествена партия между 2 ендж., никога не избирай Блиц. Използвай класическа контрола една от които е 40/60/20/30/сд/15. което значи:
за всяка страна по 1 час за първите 40 хода. После за всяка страна по 30 мин за следващите 20 хода и накрая "sudden death" 15 мин общо. Модулите действат така, че дълбочината на разглеждане на вариантите варира според оставащото време, което значи, че ако двете програми играят блиц, ще разглеждат вариантите 1.5 пъти (прибл.) по плитко, а и броя на добрите варианти ще е по-малък. По този начин има риск, ендж. да не избере на-добрия вариант.
Истинската сила на всяка програма си проличава при наличието на достатъчно време за разглеждане на вариантите. Останалото е въпрос на скорост.

да ползвам ли permanent brain
a енджини за многоядрен процесор

"permanent brain" е задължителен, но трябва да имаш впредвид колко threads са активирани от енджина. Ще ти обясня. Някои версии са "SP" ,a други "MP" което означава "Single Processor" and
"Multi Processor". Ако процесора ти е двуядрен, ще можеш да пускаш по 2 threads без проблем.
Което означава, че при мач между два ендж. е добре да всеки от тях да работи само с по 1 Thread.
за да може процесора ти да покрие и двата без единия да отнема цикли от другия. Според мен това е най-добрия вариант за 2-ядрен процесор : по 1 Thread от всеки енджин и "permanent brain" - активиран.

колко МБ да дам за таблиците EGTB

Хаш таблиците са заделена памет с хеширани позиции. По този начин енджина пести време при анализа на позиция, която вече присъства в хеш таблицата, защото знае резултата вместо да я анализира наново. Размера е добре да е от 128 до 256MB (стига да имаш досатъчно RAM).

на турнир на енджини да им давам ли една обща дебютна книга, или на рибка-нейната, на фриц-нейната, на останалите някоя друга(или perfect, fritz на всички други)
В настройките на Invite Engine- Elo=0 , да променям ли това число примерно на 3200
Имам 2ГБ рам. да давам ли за Хаш-510МБ т.е. повече от 256 избрах 510 защото се дели на 3 и на 2 понеже май някои енджини искат да се дели на 3
На едноядрен мога ли да пускам двуядрен енджин Deep Shredder 11 и да го настройвам на 1 нишка

ако наистина искаш да провериш силата на даден модул,
бих ти препоръчал да копираш една и съща книга на две места и да посочиш първата за единия,
а втората за другия. Примерно, правиш една дир. "tournament1" и една "tornament2" и в двете слагаш една и съща книга, най-добре на рибка 3, защото е компресирана добре и е едновременно
и не много голяма като MB и много добра. Това е добре да се направи, понеже при някои енджини има проблем при избирането на една и съща книга и за двата и е възможно ако не е копирана на 2 места,а само 1, само единия ендж. да играе по книга.
Invite Engine- Elo=0 e опция, която дава възможност да се въвежда реалния коефициент на модула.
Примерно, поглеждаш в сайта който ти пратих с класацията, въвеждаш ELO за двата енджина и после след tournament-a на компютъра ти, ще видиш каква е разликата, т.е. новия коефициент на енджините след мача. Би било интересно наистина. Ще ти кажа, защо според мен е по-добре да не се слага повече от 256 хеш, това си е моето мнение. Един от факторите, които определят мнението ми за даден енджин е начина, по който управлява хеш паметта с позициите. По принцип ми е трудно да приема, че 256 няма да стигнат на някой ендж. но ако това случайно стане, тогава силата му
и следвало да намалее, понеже според времето което остава, трябва да намери нов вариант, който
да е добър и да го анализира наново,понеже оценка за него ще липсва. Ако трудно се справя примерно ендж.1 с това положение, а ендж.2 при същите параметри действа по-бързо и по-точно в анализа, то функцията му "evaluation" или оценка е доста по-добра от тази на първия.Ето ти един плюс за ендж.2. Знам, че звучи малко объркващо, но това е и просто теоритичен вариант.
С други думи, добре е да намериш "оптимални" ,а не "максимални" настройки за 2-та.
Няма значение на колко се дели размера, поне за тези които аз знам.
Перманента е добре да е активиран, понеже т.нар. "pondering" или предвиждане на хода на противника е един доста сериозен фактор, определящ силата на енджина. Като спреш перманента ти на практика го лишаваш от това, въпреки че, може да правиш примерно турири със и без и сам да разгледаш разликата. Без перманент самите партии със сигурност няма да са толкова добре изиграни.
за Deep Shredder 11, не се сещам, ако не може да се пусне само 1 thread от самите опции, намери си само Shredder, без "Deep", то и това си означава де, дийп е когато е мултипроцесорен. Някои от другите ендж. имат ръчна настройа за това, напр. Arasan.

a Alternate colors, нужно ли ми е,
ако оставя Ело=0 проблем ли е, по слабо ли ще играят,
ако правя турнир на 10 енджина доста копия на книги трябва да правя,затова май е по лесно да ги срещам по двойки
кеша за tablebase 8 или 16МБ да е ,
да давам ли и на други енджини да ползват книгата на рибка

Не си спомням точно, но според мен "Alternate colors" е смянята на цвета, т.е. един от двата варианта (вкл. или изкл.) определя дали енжините ще си сменят цвета или до края ще си играят единия с белите, а другия с черните. Така че,по-добре го остави както си е.
Не, ако оставиш ЕЛО=0, няма да има никакво значение за силата на игра. Явно не съм ти обяснил мн. добре. Ще пробвам пак :). Ако примерно въведеш за Crafty ЕЛО=2670 (примерно) и за Арасан(2600), след мача между двата енджина, ако крафти спечели, коефициента ще се промени примерно crafty = 2710, arasan 2540. Разбираш ли, това е само за статистиката, а и за анотацията,понеже в партиите, които са изиграни ще изписва и ЕЛО-то на опонентите.
Ако правиш мачовете на 1 комп. със сигурност не ти трябва да срещаш повече от два енджина с по 1 thread едновременно, ако пък компютрите са ти няколко, няма проблем да ги копираш библиотеките. Само исках да ти кажа по тоя въпрос, че играта от 2 енджина с 1 и съща библиотека ,копирана на 2 места им дава равен старт, което е добре. Иначе ако използват техните собствени, само заради това, че библиотеката не е качествена, може по-добрия да загуби. Вероятно би искал да елиминираш тази възможност, както бих го направил и аз.
tablebase е една друга тема.
Какво представлява...
Теорията гласи, че ако на дъската има от 7 до 3 фигури (като 2 са царете ест.), всички ходове могат да се изчислят с абсолютна точност. Това представлява и Tablebase - малка база данни с предварително изчислени ендшпили. Представи си един от т.нар. 'прости' матове. Цар с/у цар и 2 офицера като и 4-те са в начални позиции. Ако програмата не ползва тейбълбейс, за да се стигне до най-краткия вариант (който е мат в 15 хода), ще трябва да го изчисли от самото начало както и разклоненията и това ще отнеме няколко минути. С Tablebase, просто ще ти даде ако си с белите
#15 (мат в 15) и каквото и черния цар да прави, няма да се налага да го изчислява, а просто ще показва #x (мат в колко хода следва), понеже всички варианти са изчислени в tablebase-a, който в случая се нарича 4 men tablebase (с 4 фигури) и се бележи с KKBB.
Надявам се да съм ти изяснил концепцията. Видовете са : 4men, 5men, 6men, 7men, 3men.
За да ги генерираш всичките ще отнеме някъде около 30ГБ място, ако сложиш само 3,4,5 - към 2ГБ.
Ти в момента не ползваш тези таблици и дали хеш-а ще е 8 или 16 няма значение. Избора е твой дали да ги ползваш, но те са по-скоро за мач между човек и комп.
Сега ще ти пратя един генератор на тези таблици, и ако решиш да ги ползваш, трябва да ги генерираш. След това в настройките на ChessBase-a трябва да посочиш директорията с tablebases.
Всички ендж. могат да ползват книгата на рибка., но е добре пак казвам да е клонирана за всеки по една когато играят.

от какво са недоволни българските шахматисти
какви са лошите черти на българските шахматисти :)

малко ми е трудно да ти отговоря понеже не съм състезател, а и отдавна не тренирам шахмат, но от времето, когато тренирах мога да кажа, че шахматистите изглеждат доста доволни хора всъщност. Това отговаря и на вторията въпрос - прекалено са самодоволни :)

Накрая имам и една молба. Не изтривай е-мейлите ми и ако имаш възможност пусни във форума какво съм ти написал, за да могат и другите да видят и да не се налага пак да обяснявам на някой друг, понеже нямам мн време да пиша във форума, мерси предварително.

край
ngvhua754
Пешка
 
Posts: 4
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:56 am

by Advertising on Thu Apr 23, 2009 11:49 am

Advertising
 

Re: въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby Kalin on Thu Apr 23, 2009 11:49 am

Благодаря изключително много, това беше полезно и интересно за мен, а предполагам и за другите :)
За съжаление вече почти не се занимавам с шах, но ще запазя изключително хубави спомени от периода, в който се занимавах! Шахът помага във всички аспекти на живота и шахматистите са много приятни хора :)
В момента се занимавам с Интернет маркетинг и оптимизация на сайтове и предлагам хубава възможност за допълнителни доходи, която може да разгледате.
User avatar
Kalin
Цар
 
Posts: 2364
Joined: Sat Feb 23, 2008 7:56 pm
Location: Sofia, BG

by Advertising on Thu Apr 23, 2009 4:11 pm

Advertising
 

Re: въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby thenewone on Thu Apr 23, 2009 4:11 pm

Чак сега видях, че има такава тема, затова прекопирвам поста си от темата Хардуер и софтуер... :)

Сега малко собствено творчество Явно дори и гросмайсторите не са много наясно с принципа, по който работят аналитичните модули, затова накратко ще нахвърлям основните неща, които всеки трябва да знае.

Да вземем, например, програмата "Deep Fritz 11" или "Deep Rybka". Грубо казано, тя се състои от графичен интерфейс, към който могат да се включват аналитични-игрови модули, наричани "engines". За да комуникират помежду си графичният интерфейс и аналитично-игровият модул, са създадени "протоколи", които дават основните закони за общуването им. Най-разпространени сред модулите са 3 протокола: Winboard, UCI (разчитано като Universal Chess Interface) и протоколът на Chessbase. Някои от аналитичните модули поддържат и UCI, и WB (Winboard), които са отворени протоколи, за разлика от този на Chessbase (под който работи аналитично-игровият модул Fritz). Съществуват буквално СТОТИЦИ такива модули, които поддържат UCI или WB, като повечето от тях играят доста силно и са безплатни при това: старата, безплатна версия на Naum (който сега диша във врата на Rybka и е смятан за главният й конкурент, ако може изобщо да се говори за конкуренти на Rybka-та ), Fruit, Toga, Crafty, Pro Deo, Scorpio, Strelka/Belka и много, много други. Компютърни ентусиасти, подобни на нашия Nikola, сблъскват модулите един срещу друг и въз основа на резултатите от мачовете създават рейтинг-листи. Най-известните рейтинг-листи са на SSDF, CEGT и CCRL. От тях можете да се информирате за сравнителната сила на аналитично-игровите модули, които днес са доста по-силни от прочутата Deep Blue, която успя да победи в мач самия Каспаров.
Програмите на Chessbase (Chessbase 10, Deep Fritz, Deep Rybka и т.н.) освен своя си, Chessbase-овски протокол, поддържат и протокола UCI. Най-известните комерсиални UCI-модули са, разбира се, на първо място Rybka, Zappa, Shredder (авторът на последният е и изобретател на самия UCI-протокол), Junior. Аналитично-игрови модули, неподдържащи UCI-протокола, а само по-стария, WB-протокол, също могат да бъдат включвани към програмите на Chessbase, чрез програма-адаптер, но процедурата е малко по-сложна и изисква специфични знания. Освен програмите на Chessbase, съществуват и други графични интерфейси, към които могат да се включват аналитично-игрови модули -- комерсиалните Shredder, ChessAssistant/Aquarium, ChessPartner, както и безплатните Arena (изцяло преведена на български) и Winboard. Единственият аналитично-игрови модул, който не може да бъде включен към тях, е Chessbase-овския Fritz.
Как работи един аналитично-игрови модул? Сложно за обяснение, още повече, че не съм програмист Накратко, във всеки един модул са заложени алгоритми за оценка на позицията и алгоритми за търсене. Според тях, модулът избира кои са най-перспективните ходове, и според своята скорост, както и според даденото му време за анализ, стига до оценка на крайната позиция и съответно, раздава оценка на всички ходове-кандидати. Скоростта на модулите се определя от броя позиции, разглеждани за единица време (наричани "nodes per second", което аз превеждам като "възли в секунда") и дълбочината, която модулът стига при търсенето, измервана в plies (полуходове). По този начин се разчитат цифричките, които се показват в прозореца на аналитичния модул. kN/s означава kilo-nodes per second, тоест 340 kN/s означава, че в момента модулът оценява по 340 000 позиции на секунда. Дълбочината на търсене (depth или само d) например е 16 plies, което на човешки език означава, че модулът оценява позицията на 8 хода след дадения ход.
Различните модули имат различна скорост на изчисляване на еднакъв хардуер. Едни смятат по-бързо, други по-бавно, това зависи от алгоритмите, заложени във всеки един от тях. Прието е да се смята, че увеличаването на скоростта на процесора 2 пъти, добавя към силата на модула приблизително 50 ЕЛО-точки, тоест, ако един модул има рейтинг от 2500 ЕЛО на Pentium II от 1 GHz, на процесор от 2GHz, рейтингът на същият този модул ще е приблизително 2550. Същото се отнася и за броят на процесорите -- ако рейтингът на един модул на 1 процесор е ~2500, при използването на 2 процесора същият модул ще има рейтинг от ~2550. Смята се, че удвояването на броя на процесорите увеличава общата производителност на модулите не 2 пъти, както е естествено да се очаква, а с фактор в диапазон от 1,4 до 1,8 -- в зависимост от това, колко добре авторът на модула е написал поддръжката на многопроцесорността. Трябва да се отбележи, че не всички модули поддържат многопроцесорност. Тези, които я поддържат, обикновено биват кръщавани Deep Много от модулите имат както еднопроцесорна, така и многопроцесорна версия -- най-ярък пример е, разбира се, пак нашата любима Rybka Скоростта и дълбочината на търсене зависят също от вида на позициите, които биват анализирани -- например, в ендшпила, когато на дъската има по-малко фигури и по-малко ходове-кандидати, модулите стигат по-голяма скорост и по-голяма дълбочина при изчисленията си.
Тази бързина на аналитичните модули, освен от процесора, зависи и от размера на така наречените хеш-таблици (hash). Понеже при изчисленията си, модулите записват крайните оценки на тези стотици хиляди и милиони позиции, които оценяват, в тях, е хубаво размерът на хеша да е съобразен със задачата, която е поставена пред модула. За анализ е добре хешът да е повечко (512 МБ, например), докато при игра, настройката на хеша е задача за специалисти, тъй като зависи от специфичните особености на всеки модул. Най-общото правило е, че колкото по-къса е контролата, толкова по-малък трябва да е хешът, колкото е по-дълга -- толкова повечко трябва да са отделените за него МБ (при UCI-модулите хешът може да се настройва от графичния интерфейс, докато при WB-модулите трябва да се поправя конфигурационния файл на модула, или значението да се задава в команден ред). Съответно, ако на контрола, примерно, 1 минута/партия, хешът на Rybka e 64МБ, логично е за двупроцесорната версия хешът за същата тази контрола да е увеличен с фактор от поне 1,5, тоест 96МБ. Ако хешът е твърде малко при по-дълга контрола, съществува опасността от това паметта, отделена за хеш-таблиците бързо да се запълни и модулът да почне да ползва твърдия диск, което чувствително намаля неговото бързодействие и се отразява зле на производителността му.

Това са основните неща, има, разбира се, още много тънкости и подробности, но засега толкоз :)
thenewone
Офицер
 
Posts: 55
Joined: Sun Mar 09, 2008 7:51 am

Re: въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby thenewone on Thu Apr 23, 2009 4:28 pm

ngvhua754 wrote:тези strelka belka i rocket някакви ментета ли са защото ги няма в официалните (предполагам западни) класации

Белка е модифицирана от автора на WildCat Стрелка :) И двете са супер-силни, за съжаление не поддържат многопроцесорност. На Запад не ги долюбват, защото ги смятат за клонинги на най-първата версия на Rybka (Rybka 1.0 beta 32-bit).

ngvhua754 wrote:thinker ми показва че мисли в дълбочина само един ход

Thinker е известен с това, че не показва какво анализира в момента. Дори през Winboard :) Колко ли не го молиха автора да го поправи това нещо, но той не пожела. Официалната му версия е, че това ще отслаби силата на програмата, което е малко странно, защото никой от другите програмисти не се страхува от тази функция :) Така че, Thinker е супер-силен модул, но за анализ можеш да го ползваш само заобиколно -- като го оставиш да изиграе няколко партии с други силни модули от дадена позиция :)


ngvhua754 wrote:на какво време да настройвам мач между два енджина

На каквото си искаш :) Зависи от скоростта на процесора най-вече де, но при мен дори при 1+2 (минута за цялата игра + 2 сек. добавка на ход) показват доста добра игра :)


ngvhua754 wrote:на турнир на енджини да им давам ли една обща дебютна книга, или на рибка-нейната, на фриц-нейната, на останалите някоя друга(или perfect, fritz на всички други)

Ако искаш да разбереш истинската сила на модулите -- трябва да ползват обща книга, или общ набор от начални позиции (не е нужно да копираш книгата на 2 различни места, модулите могат да ползват една и съща, само трябва да я посочиш при Invite engine или в прозореца преди началото на турнира с Unify book (предполагам, че ползваш Fritz-GUI). Всички, които тестват модули, постъпват така. Ако пък искаш да гледаш интересна игра -- нека всеки модул ползва своята си дебютна книга, защото тя е писана и настройвана от специалисти специално за неговия стил. Ако си на 1 процесор, добре е pondering да е off, изключен, за да не си отнемат модулите от процесора. Ако си на 2-ядрен, може да го включиш, но модулите трябва да са еднопроцесорни пак по същата причина. Установено е, че включването на pondering-а не променя сравнителната сила на модулите. Тоест, ако Rybka е по-силна от Crafty с изключен pondering, ще е по-силна и с включен :)

ngvhua754 wrote:a Alternate colors, нужно ли ми е,

Ако искаш да тестваш обективно силата на различните модули, добре е да им дадеш възможност да играят позицията и за черните, и за белите. Така се елиминира факторът случайност, при който на един модул може да се падат да играе по-добри позиции изначално.

Поздрави на Mincho Georgiev. Не го познавам, но е хубаво, че не съм единственият computer chess freak в България :)
thenewone
Офицер
 
Posts: 55
Joined: Sun Mar 09, 2008 7:51 am

Re: въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby ngvhua754 on Thu Apr 23, 2009 10:07 pm

1. може ли енджина да се настрои хем в дебюта да ползва книга, в ендшпила да ползва tablebase, а в мителшпила да взима в предвид партиите от Mega Database 2009

2. ако се направи книга от Mega Database 2009 на партии с ело(на играчите) над 2500-2600 примерно, дали ще върши добра работа ако се ползва от енджин
ngvhua754
Пешка
 
Posts: 4
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:56 am

Re: въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby Nikola on Thu Apr 23, 2009 10:40 pm

ngvhua754 wrote:1. може ли енджина да се настрои хем в дебюта да ползва книга, в ендшпила да ползва tablebase, а в мителшпила да взима в предвид партиите от Mega Database 2009

2. ако се направи книга от Mega Database 2009 на партии с ело(на играчите) над 2500-2600 примерно, дали ще върши добра работа ако се ползва от енджин


Не разбирам какво имаш предвид под това "да ползва партиите от Mega Database" в мителшпила. По принцип дебютната база може да включва всички етапи на играта, нищо че се нарича дебютна. Зависи колко "дълбока". Иначе на втория ти въпрос отговорът е "да". Разбира се, че може.
Шахматни опити - http://chess.logos-bg.net
В дебюта играй като по книга, в мителшпила - като магьосник, в ендшпила - като машина, Рудолф Шпилман
Видиш ли добър ход, огледай се за по-добър, Емануел Ласкер
User avatar
Nikola
Цар
 
Posts: 495
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:56 pm

Re: въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby Kalin on Thu Apr 23, 2009 11:08 pm

Специалистите ми казват, че партиите на силни играчи не са много добри за дебютно дърво :)
За съжаление вече почти не се занимавам с шах, но ще запазя изключително хубави спомени от периода, в който се занимавах! Шахът помага във всички аспекти на живота и шахматистите са много приятни хора :)
В момента се занимавам с Интернет маркетинг и оптимизация на сайтове и предлагам хубава възможност за допълнителни доходи, която може да разгледате.
User avatar
Kalin
Цар
 
Posts: 2364
Joined: Sat Feb 23, 2008 7:56 pm
Location: Sofia, BG

Re: въпроси и отговори за настройки на chess engines

Postby niko68 on Sat Oct 24, 2009 1:55 pm

Може ли при Фриц 11, когато съм дал анализ на позиция (Stellungsanalyse), независимо от разклоненията на вариантите в 1, 2 и 3 ход, да ми дава накрая на варианта оценка напр. =(0.20) или -+(-1.75) ?
Целта ми е да мога да си разпечатвам после анализа, заедно с оценките на вариантите.
При Дийп Фриц 6 това беше възможно.
Благодаря
niko68
Пешка
 
Posts: 4
Joined: Thu Jul 23, 2009 7:28 pm


Return to Engines - сравнения, мачове и турнири с компютри

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests