И аз нямам много опит (специално с посочените по-горе програми), но ще се опитам да помогна (с опита си, който имам с деца).
Разбира се, добре е човек да е запознат с възможностите на този тип програми, и който иска да получи допълнителна информация за
"Learn to Play Chess with Fritz & Chesster" (този продукт е от 2003 г.)
мога да му препоръчам да прочете следните рецензии, които го описват достатъчно пълно:
http://www.superkids.com/aweb/pages/reviews/problem/03/fchess/merge.shtmlhttp://games4girls.org/reviews/Chess.htmlhttp://fourfatchicks.com/Reviews/Chess/Learn_to_Play.shtmlhttp://school.discoveryeducation.com/parents/reviewcorner/software/learntoplaychessfritz.htmlОтзивите са като цяло доста положителни (като недостатък се посочват само случаите, в които се налага твърде дълго да се изчаква да завърши някаква анимация, която потребителят няма как да спре и да продължи нататък.)
В рецензиите се споменава, че децата понякога се занимавали с този продукт часове наред, без да им омръзне.
Аз лично съм против подобни продукти, той като те прекалено разглезват децата, без да дават някакви принципно нови умения. Иначе казано, не всеки допълнителен цвят или звук непременно се превръщат в повече знания и умения в главата на детето (но със сигурност дават на детето повече възможности да се отвлече от това, с което се стремим да го занимаваме.).
От моя гледна точка колкото по-малко картинки (и цветове) има в една обучаваща програма, толкова по-лесно децата ще разберат истинската същност на шахмата.
(В "Fritz & Chesster" например, за да научат децата ходовете на царя, трябва да вземат участие в... борба сумо. Така може би наистина ще научат как се движат царете, но когато после ги питате какво са правили, най-вероятно ще разкажат как са играли сумо, а не как са играли шах. )
Това, с което и всяка една много по-проста шахматна програма може да бъде полезна на всяко дете, са главно две функции (повечето дори и най-стари и безплатни програми ги имат и двете):
1.Да показва на детето възможностите за игра (при натискане с мишката върху дадена фигура програмата да показва къде може да се придвижи тази фигура - това обикновено става, като съответните квадратчета започват да "мигат" и детето насочва вниманието си към тях)
2. Да коригира действията на детето, когато то се опита да извърши ход не по правилата (чрез "връщане" на неправилния ход и възстановяване на предишното положение на фигурите.)
Тези две елементарни функции са напълно достатъчни за начинаещи. Чрез тях всяко дете ще се научи да играе и самичко (след като му бъде обяснена и крайната цел на играта). (Именно това е начинът и по който децата се научават да говорят - слушайки какво говорят другите, те първо получават представа какво е възможно да бъде казано, и когато после те самите произнесат нещо не както трябва, биват коригирани и накарани да го произнесат правилно. Родният си език децата научават именно по този начин, а не чрез специални допълнителни игри, цветове, звуци и т.н.)
За да разберете какво имам предвид, ето няколко картинки от самата програма "Learn to Play Chess with Fritz & Chesster" (част от тях са смалени и орязани, за да могат да бъдат показани тук).
Третата картинка я слагам тук, за да стане ясно, че в този продукт децата все пак виждат и как горе-долу изглеждат нормалните фигури, с които се играе шахмат (но само на картина, която виси на стената...)
- fritzchesster-1-sm.jpg (33.72 KiB) Viewed 12974 times
- fritzchesster-2sm.jpg (33.53 KiB) Viewed 13008 times
- fritzchesster-3sm.jpg (34.97 KiB) Viewed 12979 times