Kalin wrote:Колко клуба в Бълария имат треньор със сила международен майстор (да не говорим за гросмайстор)? Това значи, че над определено ниво (2100-2200) вече се разчита само на трудни за намиране и доста заети лични треньори... Затова преди да преминем към темите за шаха в училище, масовите групи, групите за напреднали, индивидуални тренировки в клуба и как да се стимулира самостоятелна работа - да се замислим как да намерим решение за липсата на силни треньори за напреднали деца, треньори, работещи постоянно в България...Калин Каракехайов
Nikolay Yordanov wrote: Отговаряйки си на въпроса кой има нужда от това едно дете да стане гросмайстор, ще си отговорим и на въпроса за нуждата от школи, от работа на децата с водещи състезатели и т.н. Нужда има, на първо място, самото дете и неговото семейство. Нужда има някой треньор или деятел ентусиаст, милеещ за града, клуба, или просто опитващ се да остави някаква шахматна следа.Не е функция на клуб и федерация да създават гросмайстори, тяхната функция е да ги обезпечават и да ги ползват .
atakurt wrote:Основният проблем пред нас е, че всеки дърпа чергата към себе си... Втори проблем е, че треньорите са малко и са на доста ниско ниво... Трети проблем е финансирането. Каквото и да си говорим, спасението на давещите е дело на самите давещи се, както мъдро са отбелязали И. Илф и Е. Петров. Основният източник на доходи си остават родителите и затова е нужно да бъдат привлечени чрез подобаващи рекламни материали и действия. Не смятам, че БФШ ще е в състояние в скоро време да отдели достатъчно по размер субсидии и затова не е добре да се разчита на Федерацията като на финансов източник. БФШ има за задача да контролира и ръководи общата насока на дейност. Бизнесът също няма да помогне достатъчно - просто не е заинтересован, а интересът клати феса.... Четвъртият проблем е контролът и ръководството на национално и регионално ниво.... Петият проблем е медийното рекламиране... За да може шахът да се впише в общата педагогическа структура, установена с нормативни документи в държавата, а и за да могат треньорите по шахмат успешно да пробият в учебните заведения, е нужно (освен личностните качества) да се спазват и изискванията на Министерския Съвет и на Министерството на образованието и науката.. Треньорът може и да е супершахматист или "разбирач", но наличието на педагогическо образование е необходимо, макар и недостатъчно условие, за да има той треньорски права.
sirkov-L wrote:Радваща е появата на Георги Илиев в този форум! Аз лично малко съм изненадан, че някой си спомня за мен, че съм бил по-добър от Ж. Колчакова (защото моите спомени са, че тя ми беше треньорка в ЦСКА
Nikolay Yordanov wrote: Отговаряйки си на въпроса кой има нужда от това едно дете да стане гросмайстор, ще си отговорим и на въпроса за нуждата от школи, от работа на децата с водещи състезатели и т.н. Нужда има, на първо място, самото дете и неговото семейство. Нужда има някой треньор или деятел ентусиаст, милеещ за града, клуба, или просто опитващ се да остави някаква шахматна следа.Не е функция на клуб и федерация да създават гросмайстори, тяхната функция е да ги обезпечават и да ги ползват .
sirkov-L wrote: ...толкова повече някои служители на Федерацията и на клубовете ще получат така желаното от тях основание да вършат все по-малко и все по-малко работа.”
sirkov-L wrote: Доколкото знам, и гм Петър Великов работи с децата от едно частно училище в София общо взето по същия начин, по който и Иво Христов в Горна Баня.
Това е интересен момент за сравнение, защото разликата в шахматната квалификация на двамата е огромна, но резултатите, които постигат техните възпитаници от двете училища в състезания са общо взето едни и същи, и то не са особено впечатляващи.
Ако някой има обяснение по този въпрос, моля да го сподели.
Kalin wrote: Какви са основните въпроси, които трябва да си зададем, свързани с детско-юношеския шах?
Ролята на федерацията;
Ролята на клубовете;
Координация и съдействие между различни клубове и клубове и федерация;
Kalin wrote:... Какви са изискванията един треньор да е добър, може ли да се стигне някой състезател да бъде по-силен от треньора си и да не може да намери друг или старият да не го пуска? Как се вписва ролята на федерацията във всичко това?
Kalin wrote: Как да се впишат силни шахматисти-треньори, които не работят конкретно за определен клуб, но би било хубаво да не седят без работа, като се има предвид недостигът на добри треньори като цяло?
Брой 104: Минало несвършено
Автор Деян Димитров
08 ное 2008
Пиша тези редове не в качеството си на журналист, а от позицията на треньор по шах в
СКШ „Шумен 2005”. Всяка година с колегите от клуба организираме сеанси на
едновременна игра в шуменските училища. Целта ни е популяризиране на шаха, набиране
на деца за нашата школа и участници в традиционното градско първенство, което ще бъде
на 22 ноември. Почти навсякъде срещаме разбиране, а интересът от страна на ученици и
родители е голям.
В сряда обаче се случи нещо, което ме вбеси. По график трябваше да бъдем в СОУ „Трайко
Симеонов”. Уговорката ни там, както и навсякъде другаде, е от преди 2 седмици. За наша
голяма изненада обаче, залата в която трябваше да се проведе сеанса беше в ремонт, а от
училището не бяха осигурили друго помещение. Не успяхме да намерим педагогическия
съветник (г-жа Рафаилова ако не се лъжа) при когото принципно трябваше да се запишат
всички желаещи да участват. Открихме заместник-директорката, която ни каза, че „в
училището няма интерес към сеанса”...
Бесен съм. Бесен съм, защото някой отново не си е свършил работата. Затова искам на
въпросните директор, зам.-директор, педа-гогически съветник и т.н. да им кажа няколко
неща. В ОУ „Княз Борис 1”, където децата учат до 4 клас успяхме да съберем 40 души. При
вас учат до 11 клас. И вие ми казвате, че няма желаещи. За ваше сведение преди 2 години
на градското първенство по шах ваше-то училище спечели наградата за най-масово
участие!!! За ваше сведение ние сме единственият спортен клуб в града, който органи-зира
мащабна дейност из училищата. Защото знаете ли какво правиха вашите ученици, докато
колегата търсеше обяснение от вас? 10 минути ритаха една празна бутилка из коридора и
скачаха един върху друг на пода. Според вас не е ли по-полезно да играят шах през това
време? Не знам какъв педагогически съветник сте и каква ви е точно функцията, но аз
също съм педагогически съветник. С деца се занимавам от 1999 година. И те не са лоши.
Просто има хора, които искат да ги направят по-добри и такива, които не искат да си
свършат работата...
Return to Официални дискусии за Българския шах
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests