by Ivanst on Tue Aug 18, 2009 8:45 am
Здравейте,
Благодаря на Ангел Арахангелов, че повдигна тази "наболяла" тема във форума.Цитираното по-долу мнение на А.А. само демонстрира според мен пълното неразбиране на проблема.
"За едни шахматисти " резервации и настаняване " може да им е бизнес , но за 99 % процента на хората огранизиращи шахматни състезания е къртовски труд , който не искам да отива на вятъра и да не се принизява към обикновенната търгащина!"
В най-общия смисъл организацията на един шахматен турнир е предоставяне на определени услуги. В конкретния случай за шахматно състезание можем да отделим 2 компонента : туристически услуги / настаняване, изхранване, транспорт, екскурзии, анимация и т.н./ и чисто шахматен компонент свързан със организацията на състезанието
/зала, оборудване, съдии и т.н /. Туристическите услуги съгласно Закона за туризма се предлагат само от лицензирани туроператори, турагенти и хотелиери. За да не бъде както казва Ангел организацията "къртовски труд" е добре тази част от услугите да се извършва от професионалисти в туризма. Изключително важно е внимателно да се подбере хотела и да се изготви ценовата оферта. Само една професионално изготвена и съобразена с пазара оферта може да привлече клиенти. Недопустимо е , да не се предлагат диференцирани цени за деца до 12 , до 16 г и т.н.
Коректен туроператор не може и да помисли да предложи цена по-висока от официално обявената на рецепцията на хотела, защото това означава, клиентът повече да не се върне при него. И тук стигаме до въпроса за отношението към потребителя на тези услуги. Много организатори разглеждат състезателите, треньорите и родителите не като потребители, които имат права и без които техните услуги са безмислени, а като "касички", които трябва се "изтръскат". Няма по-добра реклама от доволния клиент, това е важно да запомним.
Относно вторият компонент - шахматният тук включваме осигуряване на подходяща зала , необходимия инвентар и всички други неща които ще помогнат за провеждане на състезанието. Няма де се спирам конкретно на последните първенства, но искам да отбележа само два момента , които ми правят много лошо впечатление. Задължително е всички официални лица - директор на турнира, съдии, технически персонал , сътрудници да имат опознавателни баджове. Задължително е на държавни първенства организаторите да осигурят грамоти за призьорите, това струва малко, а се цени много от децата и родителите.